Skagen [Forside]   [Vis kart]   [Skjul kart]   [Hvordan finne en sti?]   [App for Android]

Skagen

Terreng: Fjell
Høyde over havet: 345 meter
Primærfaktor: 30 meter

Varder har alltid god utsikt.

Det er mange stier man kan ta for å komme til topps på Åsanes høyeste fjell Veten, men turløypa fra Vikaleitet er en av de mest brukte. Man bør imidlertid ikke stresse med å komme til Veten så fort som mulig. Underveis bør man nemlig også ta seg tid til litt kos. For kos er tross alt hele poenget med fjelltur, og omtrent halvveis på turen til Veten får man en meget gyllen mulighet for kos.

Muligheten kalles for «Skagen», og ligger bare noen få minutters gange fra hovedstien. Å gå den lille stien opp langs ryggen av dette minifjellet er noe du ikke kommer til å angre på. For på toppen finner du duftende lyng, fantastisk utsikt, og snaufjell som glitrer og skinner i sola. Om du følger stien forbi toppunktet, kommer du også ned til en liten varde der utsikta er enda bedre.

Sett deg ned, ta fram en sjoko, og la øynene slappe av med luftige overblikk over Åsane, før du deretter blar deg gjennom gjesteboka du finner på varden. Kos er neimen ikke oppskrytt.

Vei
Ta bussen til Vikaleitet. Busstoppet ligger like før en ganske skarp sving i veien. Akkurat i spissen av svingen starter det en liten sidevei, og denne vil ta deg et langt stykke oppover fjellet. Ved litt over 200 meters høyde går veien over i sti. Den passerer da gjennom en port, og deler seg opp i to nye hovedstier. Ta den stien som går til venstre. Legg merke til at du bør følge hovedstien. Det går en mindre sti til venstre like etter porten, men du kommer ingen vei ved å følge den.

Stien passerer gjennom en ny port, og om litt passerer du også et gammelt steingjerde som går tvers over ei myr. Rett etter steingjerdet tar det av en liten sti mot venstre. Denne stien tar deg strake veien opp til Skagen.

Det er koselig på Skagen!