[Kart...]   Forside   Finne sti?   App

Terreng: Skog
Høyde over havet: 309 meter
Primærfaktor: 160 meter

Utsyn fra Høgeåsens toppunkt.

Steinfjellet er navnet på et veldig fint område øst for Lyseskaret. På godværdager i helgene pleier det å være fullt av folk som sitter her, mens de nyter sola, naturen og det gode liv. Stakkars dem, for de vet ikke hva de går glipp av! Bare et steinkast unna Steinfjellet finner vi nemlig Høgeåsen, og her oppe er ting utrulig nok enda bedre! De ytterst få menneska som forviller seg opp hit, kan glede seg over en natur og ei utsikt som er mange ganger bedre enn nede på Steinfjellet.

Riktignok går det ingen stier den siste lille biten opp til Høgeåsen. Men det er som du skjønner absolutt verd å gå opp dit alikevel. Skogen er ikke så veldig tett her, så det går ganske greit å gå. Og på Høgeåsen finner du en aldeles nydelig furuskog, og ikke minst mange fine utsiktpunkt. Mitt favoritt-utsiktspunkt er nok det som ligger helt på sydenden av åsen, like bortenfor toppunktet, men før terrenget begynner å dale ned mot Lysefjorden. Her er det fabelaktig utsikt mot Bergens nabokommuner i sør.

Vei
Ta buss 61 mot Krokeide, og gå av på Sageneset (sør). Gå opp veien med samme navn. Følg hovedveien i de første kryssa. Ved et rødt hus øverst i lia går det en skogsvei videre oppover. Det er et lite kryss etter noen få meter opp skogsveien. Ta til venstre her. Denne veien går ganske langt, men stopper når du kommer til et koselig sted med bu, benker og bord. Herfra går det sti videre.

Etter at du har gått et lite stykke oppover stien, kommer du til toppen av Lyseskaret. Like etter toppen av skaret går det en sti til venstre, som vil lede deg opp på Steinfjellet. Når du har kommet opp hit, ser du Høgeåsen rett fram. Stien du går på vil fortsette mot Ramberget og Fanasæter, så du må snart ta av fra den. Det går ingen stier fra Steinfjellet og opp til Høgeåsen, men det er som sagt ganske lett å gå allikevel.

Og slik ser toppunktet ut.

Høgeåsen sett fra Steinfjellet.

Utsikt mot Ytrebygda.

Utsikt mot Lysefjorden.

Og til slutt, her står vi på Høgeåsen og ser mot Lyseskarfjellet.