[Kart...]   Forside   Finne sti?   App

Høyde over havet: 212 meter
Primærfaktor: 80 meter

Flatt på toppen.

Det er vel ganske åpenbart at skogen på Storenuvarden er ødelagt av skogbrann. Hele veien mellom Lillenuvarden i nord og Krokavatnet i sør er det klaser av trelik som setter preg på landskapet. Men det er likevel veldig fint her. Den nedbrente skogen gir illusjon av et man er på fjellet, selv om man egentlig er nede i skoglandet. Man har god utsikt, og det er ganske lett å ta seg fram.

På toppen vil man også se at det har begynt å spire igjen. Babybjørk og babyfuruer har begynt å vokse opp. Velkommen til verden skal de være.

Når landskapet er så pass åpent som på Storenuvarden, skal det mer til enn vanlig før det dannes gode stier. Folk går spredt når landskapet er åpent. Men det går likevel en sti langs ryggen av hele åsen. Gjennom skogen ved Lillenuvarden er den godt synlig, men blir vanskeligere å finne sør for toppen.

Generelt er landskapet likevel ganske lettgått. Det er bratt noen steder, men ikke farlig bratt. Et unntak er likvel en liten skrent nær toppen på nordsida. Her må man holde seg litt fast med armene for å komme opp, men til gjengjeld flater terrenget ut igjen like ettepå.

Vei

Å finne startpunktet for stien i nord kan dog være litt utfordende. Fra Arna stasjon kan man gå oppover til Kleivadalen, og lete etter en sti som går mellom to eiendommer. Men det er planta hekker helt inntil stien, så det er ganske vanskelig å se at stien starter her. Den blir imidlertid godt synlig når man kommer inn i skogen.

I sør går det sti fra Hardangerveien og langs bredden av Kvernafossen. Når man kommer opp til turveien tar man til høyre, og følger veien ned til Krokavatnet. Det går da et tråkk videre langs bredden. Tråkket er så pass dårlig at jeg ikke vil kalle det sti, og det er litt tungt å gå her. Det går også an å gå langs en liten sti langs ryggen av Nedstaheia.

Utsikt mot Arnavågen. Lillenuvarden oppe til venstre.

Storenuvarden er den høyeste toppen midt på bildet. Her sett fra Nedstaheia.