casino
Brukernavn: Passord: Husk meg Glemt passordet? Registrer deg



Forum forside - Spørsmål om regler

Gjest
20.08.2006
Skriv svar
casino

Mitt overordnede spørsmål innenfor casino er når et ess går over fra verdien 14 til 1. La meg gi to eksempler som illustrerer min usikkerhet.

Eks. 1: Det ligger bl.a en toer på bordet, og jeg har en ess på hånden (verdi 14) og rutertier. Kan jeg da legge esset på toeren og bygge til 16? Eller, går essverdien fra 14 til 1 før kortet lander på toeren som allerede ligger på bordet?

(Dersom svaret på første spørsmål er ja, antar jeg også at det følgende er lov: Det ligger et ess på bordet (verdi 1), jeg legger på spar to og bygger til 16. Eller?)

Eks. 2 : Det ligger bl.a. en nier og en femmer på bordet, selv har jeg to ess. Jeg legger det første esset på de to kortene og dobbeltbygger til ess. Er dette lov? Jeg vet jo at om det var en nier og firer på bordet, samt om jeg hadde to konger, kunne jeg dobbeltbygge til 13.
GA
22.08.2006
Skriv svar
Re: casino

Hei, vi har alltid spilt slik at ingen av dine forslag er lovlige. Poengkort har bare den høyeste verdien når den tar stikk (dvs på hånden). På bordet vil de alltid ha laveste verdi. Men viktigst er at vi rett og slett har spilt at man IKKE kan bygge med verken Ess, Spar 2, eller Ruter 10.
GA
22.08.2006
Skriv svar
Re: casino

Liten presisering:
Man kan IKKE bygge med Ess, Ruter 10 eller Spar 2 rett fra hånden! Bare når de allerede ligger på bordet.
gjest
30.08.2006
Skriv svar
Re: casino

Takk for svar. Dette samsvarer med min forståelse. Men jeg ble utfordret av en motspiller som argumenterte i overensstemmelse med det jeg gjorde i min første mail.

Min meningsmotstander hevdet bl.a. at uttrykket "ligge på bordet" indikerer at noe allerede ligger der. Og det er noe annet enn "legge på bordet".

Uansett, la meg spørre for sikkerhets skyld: Selv om ditt svar matchet mitt eget, kan du garantere at din (og min tolkning) er korrekt? I så fall, kan du henvise meg til et konkret regelverk som viser at å "ligge på bordet" og "legge på bordet" i denne sammenheng er en og samme sak?
tonecat
08.08.2007
Skriv svar
Re: casino

Jeh har i hvertfall lært det slik at man ikke kan bygge på måten du beskriver. Ess må ligge på bordet 1 runde før det blir 1, 10 må ligg epå bordet 1 runde før det blir 10 osv. Du kan ikke legge ned 10 fra hånda og ta en annen tier med.. for den er kun 16 da den blir brukt fra hånda.

Annonse:

Andre forslag




(C) Christian Berge
Send gjerne en e-post til brettspill1000 krøllalfa yahoo.no om du lurer på noe
Personvernerklering
Korthuset - Kortspill.Net