Spilleregler for Kluns - KortRegler.no

Brukernavn: Passord: Husk meg Glemt passordet? Registrer deg


Karakter:
36 stemmer

Kluns

Du skal aldri svare "nei" når noen spør om du vil spille Kluns. Derimot skal du gjøre deg klar til et spennende spill der alt kan skje, og latteren aldri er langt unna.
Greit spill

Lagt inn av
Skriv ut



Antall spillere: 2-8
Kortenes verdi: Ess er høyest og to er lavest.
Antall kort: Dere trenger én kortstokk uten jokere. Spillet varer i til sammen ti omganger, og hvor mange kort hver spiller skal ha varierer fra omgang til omgang:

Omgang nr.Antall kort til hver
11
22
33
44
55
65
74
83
92
101

Etter at det er delt ut kort til alle spillerne, snur dere det neste kortet i bunken. Dette kortet viser hva som er trumf denne omgangen.

OBS: Det er viktig at dere bytter på å stokke og dele ut kortene i dette spillet.

Meningen med spillet: I hver omgang skal man først melde hvor mange stikk man skal ta, og deretter spiller man om stikkene. Man prøver å ta nøyaktig så mange stikk som man meldte.

Slik spiller man:

1. Meldinger
Dere melder ved at alle sammen holder fram den ene hånda på bordet. En av dere teller til tre, og på tre skal alle vise like mange fingre som antall stikk man vil ta. Det er lov å melde null. Sørg for å notere ned hvor mange stikk hver person har meldt (som vist under Poeng nedenfor).

2. Spill om stikk
Den som sitter til venstre for den som delte ut spiller ut første kort. Deretter spilles det om stikk på vanlig måte, men med ett unntak: Det er alltid lov å spille trumf.

Poeng:
Når alle stikkene er spilt er det på tide å notere ned poeng, og dette gjøres direkte på budskjemaet.
  • Alle som klarte å ta nøyaktig like mange stikk som vedkommende meldte (verken mer eller mindre), får 10 poeng fast, pluss ett poeng per stikk. Dette noteres ved å sette et ett-tall foran budet. Dvs. at 0 blir til 10, 1 blir til 11, osv.
  • Øvrige spillere får null poeng. Stryk ut budet ved å sette en vannrett strek over det.


Eksempel på regnskapsføring i Kluns. De svarte tallene er meldingene som spillerne har gitt i hver omgang, og de røde tallene og strekene er ført på etterpå avhengig om personen klarte meldinga eller ikke. I dette spillet leder Diana med 20 poeng før tredje omgang. Abel ligger på andreplass, med 12 poeng.



Slutt: Det spilles altså totalt ti omganger. Vinneren er den med flest poeng.


Annonse:


Et par kjappe spørsmål

Hvor morsomt er dette spillet?

                          
1=Veldig kjedelig, 3=Middels, 5=Veldig morsomt

Hvor komplisert er det?

                

Hvor lang tid tar det å spille én omgang?

                     

Hvor godt er reglene forklart?

                

Er spillet basert på flaks eller dyktighet?

                


Skriv kommentar til "Kluns"

Navn:
Emne:

Melding:   


Vennligst skriv inn de tre første bokstavene i alafabetet i boksen under. (Nødvendig for å stoppe spam. Hvis du logger inn trenger du ikke å gjøre dette for å skrive innlegg.)


  Trykk på send-knappen for å legge til denne meldinga i diskusjonsforumet.


Christian
29.01.2019
Skriv svar
Kluns

Hei Tor. Jeg har tre argumenter for at jeg bruker betegnelsen "farger" om spar, hjerter, ruter og kløver:

1. Det er "farger" som er den tradisjonelle betegnelsen på dem. Jeg vet at det er mange som kaller dem for "sorter" muntlig, men i alt jeg har sett av artikler og bøker om kortspill, så kaller man dem fortsatt for "farger".

2. Logisk sett fungerer spar, hjerter, ruter og kløver som farger, selv om de i en vanlig kortstokk ikke egentlig er fysiske farger. Det finnes mange forskjellige spesialkortstokker man kan kjøpe, f.eks. Uno, Ligretto, Hanabi osv., der fargene faktisk er fysiske farger. Symbolene i en kortstokk fungerer på samme måte som fargene i slike kortstokker, og derfor synes jeg det er greit å kalle det samme konseptet for farger i en vanlig kortstokk også.

3. Ordet "sort" om symbol er lett å forveksle med fargen sort (dvs. svart).
Tor
26.01.2019
Skriv svar
Farge eller sort

Du skriver ofte "farge" når det ser ut som du egentlig mener kortsort (f.eks kløver og spar er samme farge, men forskjellig sort. Du skriver farge f.eks hvor du har skrevet om stikk, når du tydelig mener kortsort og i kommentaren nedenfor.
Christian
06.10.2018
Skriv svar
Re: Samme verdi på kort

Hei. Dere skal ikke snu kortene samtidig, men spille dem ut i turrekkefølge. Den som begynner bestemmer fargen, og den som spiller høyeste kort i denne fargen får stikket. Eller om noen har spilt ut trumf, så er det den som spilte den høyeste trumfen som får stikket.
Jo
04.10.2018
Skriv svar
Samme verdi på kort

Hei vi spilte kluns og når vk begge snudde kortene så hadde de samme verdk og ingen var trumf, hva gjør vi da

Andre forslag


Amerikaner
3-5 spillere
Spillet for skiftende lag.
4.5

Fem hundre
3-5 spillere
Individuelt stikkspill med meldinger og trumf.
3.9

Femkamp
3-5 spillere
Fem kortspill i ett.
4.3

Opdøl Bridge
3-6 spillere
Det gjelder å ta eksakt så mange stikk som meldt.
4.1

Selbuvist (Bondebridge)
3-5 spillere
Ta nøyaktig så mange stikk som meldt.
4.7

Kanin
3-5 spillere
Seks kortspill i ett.
4.4

Annonse:




(C) Christian Berge
Send gjerne en e-post til brettspill1000 krøllalfa yahoo.no om du lurer på noe
Personvernerklering Lik oss på Facebook App for Android
KortRegler.no er en del av Spillby.com
KortRegler.no   KortRegler.no
Takk for at du svarer i våre avstemminger. Svaret ditt vil lagres, og kan bli brukt i diverse statistikk og analyser. Legg merke til at dersom du ikke er logget inn, kan andre som bruker samme datamaskin se hva du har svart. Du kan slette svaret ditt ved å trykke "Vet ikke".