Sjuerkabalen - Korthuset
Brukernavn: Passord: Husk meg Glemt passordet? Registrer deg



Sjuerkabalen

Lagt inn 14.12.2017 av Christian.

Kategori: Kabal




Oppsett: Kortene skal legges ut i sju kolonner på bordet. Kolonna helt til venstre skal ha ett kort, også skal det være ett kort mer for hver kolonne til høyre. Kolonna helt til høyre får altså sju kort. Det øverste kortet i hver kolonne legges med forsida opp, mens de øvrige legges med forsida ned.

De kortene som blir til overs holder du i en bunke i den ene hånda di.


Figur 1. Slik legges kortene i starten



Målet med spillet: Å få ut de fire essene, legge dem øverst, også bygge oppover på dem fra ess til konge.

Slik spiller man: I denne kabalen har du hele tida to mulige trekk:
  • Et ess som ligger øverst på ei av kolonnene kan tas av og legges til side som byggekort. Et kort som er nøyaktig én høyere kan seinere bygges oppå et slikt byggekort i samme farge. F.eks. kan 2 bygges oppå A, og 3 kan bygges oppå 2, osv.
  • Du kan ta opp et av de synlige kortene på bordet (unntatt byggekort), ta med alle kortene som ligger oppå det kortet du velger, og så legge hele greia oppå et av de øverste kortene i ei kolonne. Men bare dersom det kortet du velger er nøyaktig en lavere i den motsatte fysiske fargen som det kortet du legger det oppå, dvs. rødt oppå svart, eller svart oppå rødt. 7 kan f.eks. legges oppå enten 8 eller 8, osv. Konger kan legges på tomme kolonner.
Du kan snu et av de skjulte kortene dersom du klarer å flytte bort alle kortene som ligger oppå det.

I figur 1 ser vi f.eks. at 3 kan legges oppå 4, da det er nøyaktig én lavere i den motsatte fysiske fargen.

Annonse:





Figur 2. Vi har lagt spar 3 oppå hjerter 4



Det kortet som lå under 3 har nå blitt avdekket, og kan dermed snus. Samtidig vil vi flytte opp a, og legge det som et byggekort.


Figur 3. Første byggekort er på plass



Fortsetter vi litt mer, så vil vi legge opp 2 som byggekort. 4 kan legges oppå 5. Vi får da to nye kort som kan snus.


Figur 4. Kabalen er i gang



Etterhvert vil det sannsynligvis skje at du ikke finner mer å gjøre. Ingen kort kan legges som byggekort, og ingen kort kan legges oppå den motsatte fysiske fargen. Når dette skjer kan du trekke et kort fra håndbunken, og legge det til sides på bordet. Dersom dette kortet passer en eller annen plass i kabalen, så kan du legge kortet der. Hvis det heller ikke passer, trekker du et nytt kort fra bunken og ser om det passer.

Alle kort du trekker fra bunken legges i en haug på bordet, og du kan alltid velge å bruke det øverste kortet i haugen. Dvs. at med en gang du får plassert det øverste kortet, så vil kortet som lå under på nytt bli tilgjengelig for bruk.

Slutt: Kabalen går opp dersom du klarer å få opp alle de fire essene som byggekort, og deretter bygge dem oppover til konger i alle de fire fargene.

Kabalen går ikke opp dersom du har bladd en gang gjennom bunken og fortsatt ikke finner mer du kan gjøre.

Alternativer: Du kan justere vanskelighetsgrada ved å ha andre regler for hvordan du kan bla gjennom bunken. F.eks. kan du lage det lettere ved å si at det er lov å bla gjennom bunken tre ganger. Eller du kan gjøre det vanskeligere ved å si at hver gang du trekker fra bunken, så skal du trekke tre kort samtidig og legge dem i haugen. Men bare det øverste kortet til ei hver tid kan altså brukes.


Annonse:




Hvor morsomt er Sjuerkabalen?
1=Veldig kjedelig, 3=Middels, 5=Veldig morsomt


Du må være logget inn for å kunne stemme.



Ingen har stemt på dette spillet ennå.



Andre kabaler

Andre forslag

Annonse:




(C) Christian Berge
Send gjerne en e-post til brettspill1000 krøllalfa yahoo.no om du lurer på noe
Personvernerklering
Korthuset - Kortspill.Net