Spilleregler for Ørkenvandring - KortRegler.no

Brukernavn: Passord: Husk meg Glemt passordet? Registrer deg


Karakter:
79 stemmer

Ørkenvandring

Ørkenvandring er en utrolig fasinerende kabal. Alle kortene legges ut på bordet, og så må man prøve å flytte dem riktig. Kabalen gir deg virkelig en følelse av å vandre i ørkenen.
10-20 minutt per omgang
Vanskelig spill

Lagt inn av
Skriv ut



Antall kort: 52. Jokere brukes ikke.
Kortenes verdi: Konge er høyest og ess er lavest.
Oppsett: Ta de fire essene ut fra kortstokken, og legg dem ovenfor hverandre til venstre på bordet. Stokk resten av kortene, og legg alle kortene ut i fire rader bortover fra essene. Alle kortene legges med forsida opp. Til høyre for hver ess skal det være et lite tomrom med plass for et kort.


Figur 1. Sånn skal kortene ligge i starten



Målet med kabalen: Å sørge for at hver rad har alle kort i rekkefølge i hver sin farge. Dvs. at det skal være en ess helt til venstre, etterfulgt av 2, 3, 4 osv. opp til kongen i samme farge.

Slik spiller man: Du kan tenke på oppsettet som et rutenett bestående av 4x14 felter, og av disse feltene er det alltid fire som er tomme. Det du kan gjøre er å ta et hvilket som helst kort, og legge det i et tomrom rett til høyre for et kort som er nøyaktig én lavere i samme farge. Hvis du f.eks. har et tomrom til høyre for 5, så kan du ta 6 og legge i tomrommet. Du får da et nytt tomrom der 6 lå. I begynnelsen er altså det eneste man kan gjøre å legge en toer til høyre for en av essene i samme farge.


Figur 2. Her har vi flyttet alle toerne og lagt dem bak essene




I denne kabalen er det viktig å være på vakt mot kongene. Problemet med kongene er at det er ingen kort som er høyere enn dem. Så hvis du får ett eller flere tomrom til høyre for en konge, så er det ingen kort som kan legges der. Det er ikke lov å legge kort utenfor spillområdet til høyre.

Slutt: Kabalen går opp dersom du klarer å lage fire rader med kort fra ess til konge i hver sine farge. Kabalen går ikke opp dersom alle tomrom blir liggende rett til høyre for konger uten at dette skjer, for da er det ikke mulig å gjøre noe mer.


Figur 3. Sånn skal det se ut hvis kabalen går opp




Et par kjappe spørsmål

Hvor morsomt er dette spillet?

                          
1=Veldig kjedelig, 3=Middels, 5=Veldig morsomt

Hvor komplisert er det?

                

Hvor lang tid tar det å spille én omgang?

                     

Hvor godt er reglene forklart?

                

Er spillet basert på flaks eller dyktighet?

                


Skriv kommentar til "Ørkenvandring"

Navn:
Emne:

Melding:   


Vennligst skriv inn de tre første bokstavene i alafabetet i boksen under. (Nødvendig for å stoppe spam. Hvis du logger inn trenger du ikke å gjøre dette for å skrive innlegg.)


  Trykk på send-knappen for å legge til denne meldinga i diskusjonsforumet.


Gunnhild
16.07.2023
Skriv svar
Ørkenvandring

Skal man ikke have lov til at samle kortene op et par gange(indtagen es og de kort der hører til og ligger op ad esset)? Sådan har jeg lært den. Tror det er to gange man må samle kortene sammen og lægge ned igen. Er der nogen der kan hjælpe?
Njål
29.07.2021
Skriv svar
Alternativt navn

I min storfamilie (fra hhv Bergen og Trondheim) ble den kalt Den store kongekabalen (på sekstitallet). Med alle kortene åpne en kabal som er mer basert på hukommelse og evne til å se framover enn flaks.
Lars
10.07.2019
Skriv svar
Alternativt navn

Denne kabalen kalles også «Prestens aftenbønn».

Andre forslag


Samarbeidskabalen
2-5 spillere
Underlig kabal for flere spillere.
4.6

Annonse:




(C) Christian Berge
Send gjerne en e-post til brettspill1000 krøllalfa yahoo.no om du lurer på noe
Personvernerklering Lik oss på Facebook App for Android
KortRegler.no er en del av Spillby.com
KortRegler.no   KortRegler.no
Takk for at du svarer i våre avstemminger. Svaret ditt vil lagres, og kan bli brukt i diverse statistikk og analyser. Legg merke til at dersom du ikke er logget inn, kan andre som bruker samme datamaskin se hva du har svart. Du kan slette svaret ditt ved å trykke "Vet ikke".